Olifants naar Berg en Dal 14 nov. dag 2 Krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jeroen Jansen - WaarBenJij.nu Olifants naar Berg en Dal 14 nov. dag 2 Krugerpark - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Jeroen Jansen - WaarBenJij.nu

Olifants naar Berg en Dal 14 nov. dag 2 Krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

14 November 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Geslapen in een rondawel, paste net met 3 bedden en een badkamertje. Wat was het warm in die hut zeg.....pppff gelukkig met een plafond ventilator kwamen we een heel eind.
Door al dat draaien in bed is Saphira uit bed gevallen en wou niet meer slapen. Ofwel niet meer in dat bed waar ze uit viel, midden in de nacht bedden geruild en mevrouw lag weer heerlijk te ronken. Vroeg opgestaan en auto ingepakt, bij de receptie/restaurant aangekomen om te ontbijten werden we er op gewezen dat we een zachte band hadden van de auto. Wij naar de pomp die op dat terrein aanwezig is en naar laten kijken. Oppompen en bakje zeep met water erover en toen bleek er een spijker in zat. Laten repareren was de enige optie. Spijker eruit plug erin maar ja dan wel op zijn Afrikaans. Deken op de grond mannetje erop liggen en half onder de auto kooien om die plug erin proppen met wat commentaar dat het een continental band was.....lekker stevig dus maar na wat prutsen gelukt. Toen aan ons ontbijt, zeer mooi uitzicht over een wijdse rivierbedding waar we de eerste nijlpaarden hebben zien rondscharrelen.
Voor onze planning laat de Krugerpark in gereden maar meteen kwamen wel al heel wat dieren tegen. Giraffe die aan een blaadje stond te knabbelen en een paar olifanten met kleintjes. Springbokken struikel je zowat over. Na een stop (waar we koffie en muffins hadden, die behoorlijk verkeerd op de maag vielen) kwam de eerste verrassing, een leeuw. Het moet een groep leeuwen zijn geweest die heerlijk aan een karkas lagen te kauwen, maar we konden alleen het mannetje zien tussen de struiken. Even later de tweede verrassing, twee neushoorns langs de kant van de weg. Gaandeweg kwamen we nog meer olifanten, giraffen, neushorens, gieren, zebra's en wildebeest (gnoes) tegen. Het mooiste was een kudde olifanten die langzaam op de weg voor ons uit liep. Ook een mega grote (brede) en oude baobap boom. Op het einde van de rit nog twee olifanten die aan het ravotten waren: de ene duwt de ander de struiken in, en als de ander eruit loopt, gewoon nog een keer terugduwen. En zover we hebben kunnen spotten een cheeta of in iedergeval nog zijn achterkant en staart.
Na de rit in het kamp Berg en Dal gekomen. Het klimaat is hier weer heel anders dan het vorige kamp: niet dor en savanne achtig maar vochtig en berg klimaat. Morgen gaan we verder naar Swaziland.
Totaal 10 neushoorns gezien, aantal nijlpaarden, veel olifanten, giraffen, springbokken, aardvarkens, leeuwen, wildebeest, apen, koedoe, stekelvarken, veel vogels oa poelepetaten.

• 20 November 2016 - 09:31

Judith: